>

Bierzmy witaminy

53Zwana witaminą młodości, E jest obecnie poszukiwana we wszystkich produktach spożywczych. Kult młodości sprzyja zainteresowaniu się tą niepozorną substancją. Znana jako antyoksydant wydatnie zwiększa siły witalne organizmu, dodając żywotności, radości i chęci do życia. Amerykanie uważają, że dodaje seksapilu, więc zajadają się nią wszelkie gwiazdy filmowe. Witaminą E skutecznie leczy się bolesne skurcze nocne łydek, częste u młodzieży w okresie szybkiego wzrostu, pomocna tez jest paniom w okresie menopauzy. Z kolei witamina K, zwana przeciwkrwotoczną jest niezastąpiona w leczeniu zatruć krwi. Wynaleziono ją przypadkiem z …resztek gnijących ryb. Znajduje się we wszystkim co zielone, gdyż lubi sąsiedztwo chlorofilu. Kapusta, sałata, szpinak. Także olej sojowy jest bardzo bogaty w wit. K. Z tą witaminą organizm ludzki kłopotów raczej nie ma , gdyż potrafi ją wytworzyć w dostatecznej ilości. Dobrze by było, gdyby wszystkie witaminy były tak samoistnie wytwarzane. Gdy jesteśmy przeziębieni łykamy witaminę C w zwiększonych ilościach. To dobry odruch . Substancja ta w nadmiarze jest wydalana z organizmu, więc nie zachodzi obawa przedawkowania. Więcej witaminy C niż przeciętnie potrzebują organizmy palaczy i nałogowych alkoholików, a także tych, którzy jadają za dużo wędlin i kiełbasy, ze względu na związki azotanowe, bardzo rakotwórcze. Chore serce potrzebuje jej w tak dużych ilościach, że zabiera ją z całego organizmu, powodując jej obniżenie tak drastyczne jak przy szkorbucie. Witamina C podnosi odporność na wszelkie choroby, nie tylko nowotworowe. Najbogatszym źródłem tej witaminy w naszym kraju są owoce dzikiej róży. W następnej kolejności znajdują się owoce cytrusowe z cytryną na czele, pomarańcze i porzeczki czarne. W warzywach znajdziemy ją w natce pietruszki, koperku. Ogromne ilości zawiera ceniona rzeżucha i papryka. To ważna witamina. W obecnych czasach rzadko występuje jej brak. Jedząc owoce i warzywa zapewniamy jej stałą podaż. Cała rodzina witamin z grupy B, a więc B1-tiamina, B2-ryboflawina, B3 lub PP – niacyna, B6-pirydoksyna, B12, H oraz kwas foliowy i kilka innych, których nazw nie wymienię są rozpuszczalne w wodzie. Wchodzą w skład enzymów lub je aktywują i wykazują działanie już w maleńkich dawkach. Ich dobrymi źródłami są drożdże, wątroba oraz ziarna zbóż. Głównie potrzebne są naszym nerwom, ale nie tylko. Wieczne zmęczenie, rozdrażnienie, depresyjność i krótka pamięć to objawy niedoboru tiaminy. Kobiety w ciąży powinny pamiętać, że ostatnie dwa miesiące znacznie zwiększają zapotrzebowanie na ta substancję. Witaminy z grupy B są odpowiedzialne za np. powstawanie zmarszczek, łuszczącą się skórę, szorstkie włosy. Witaminy B3 potrzebuje nasz mózg do prawidłowego funkcjonowania i osoby po kuracjach odchudzających. W aptekach można kupić tabletki z kompleksem witaminy B. warto czasami sięgać po nie nie czekając na nieprzyjemne objawy, a zawsze należy łykać przy dokuczliwych zajadach, wypryskach skórnych i przy nadmiernie wypadających włosach.