>

Być zdrowym!

55Cóż to takiego ten „zdrowy styl życia”,tak modny od kilku lat. Według dietetyków to sposób odżywiania eliminujący do maksimum konserwanty, szkodliwe substancje, wszelką żywność przetworzoną przemysłowo. Według sportowców jedynie ruch zapewnia zdrowy styl życia. A może obie postawy są słuszne? Zdrowy styl życia ma swoje żelazne zasady, które gwarantują zachowanie zdrowia i sprawności przez wiele lat. Te zasady to przede wszystkim zdrowe odżywianie się, hartowanie organizmu, unikanie szkodliwych nałogów, ruch na świeżym powietrzu, ewentualnie gimnastyka w domu, dbałość o higienę osobista i najważniejsze – optymistyczne postrzeganie świata i siebie. Poczucie humoru jest najtańszym i najlepszym sposobem na długowieczność. Bez popadanie w skrajności można spokojnie dać rade ze zmianą trybu życia na zdrowszy. Efektem zmian jest szczupła sylwetka,dłużej zachowany młodzieńczy wygląd i rzadki kontakt z lekarzem. Na nic zda się zdrowe odżywianie, zapewnienie organizmowi odpowiednich witamin, minerałów, dbanie o sprawność fizyczną, gdy pali się papierosy, pije alkohol, nadużywa kawy i mocnej herbaty. Z alkoholem to nie jest tak do końca źle. Zdrowy styl życia nawet zachęca do sporządzania własnych nalewek z owoców na bazie spirytusu. Chodzi bardziej o ilość wypijanego alkoholu, który w nadmiarze szkodzi człowiekowi. Wszystko, co w nadmiarze szkodzi. Papierosy są największą trucizną, która pokochały miliony osób na świecie. Niszczą wewnętrznie i zewnętrznie dzięki setkom substancji trujących zawartych w dymie papierosowym. Najpierw trzeba zwalczyć nałóg, a dopiero potem można cieszyć się wynikami zdrowego stylu życia. Nie można truć się i leczyć jednocześnie. Z kawą i mocna herbatą przesadzać nie należy. Nawet jeśli cierpimy na niskie ciśnienie to poranny jogging orzeźwi lepiej niż kubek smolistej cieczy. O zażywaniu narkotyków nie wspominam, gdyż jeśli ktoś to bierze to raczej o zdrowym życiu nie myśli. Obok odpowiednio skomponowanej diety aktywność fizyczna jest najważniejsza w zdrowym stylu życia. Ruch gwarantuje sprawność ciała, szczupłą sylwetkę, energie i optymizm. Naukowo dowiedziono, że ćwiczenia fizyczne uwalniają w mózgu większe ilości serotoniny , hormonu szczęścia. Ruch skutecznie rozładowuje napięcie nerwowe i mięśniowe, zwalcza nagromadzony stres. Ćwiczenia fizyczne wpływają na poprawę pracy układu oddechowego, krwionośnego,trawiennego i, oczywiście mięśniowego. Zapobiegają lub znacznie opóźniają powstanie schorzeń reumatycznych i osteoporozy w późniejszych latach. Dzięki lepszemu dotlenieniu mózgu ruch wpływa korzystnie na sprawność intelektualną, o czym powinny pamiętać osoby „pracujące głową”. Czasem wystarczy 15-30 minut porannej gimnastyki, by cieszyć się lepszą sylwetką i jasnością myśli. Wiele osób uprawia poranna jogę, która świetnie wpływa na cały organizm dzięki specjalnie wykonywanym ćwiczeniom i kontrolowanemu oddychaniu.