>

Co siedzi nam w głowie

31Tak naprawdę od dziecka znamy osobę, która ma wysokie poczucie własnej wartości. Potrafi ona dostrzegać problemy innych, jest osobą o wysokim autorytecie, ale również nigdy się nie załamuje i zawsze wierzy w swoje przekonania. Tą osobą jest Jezus. Jezus pokazał nam drogę, jaką powinniśmy kroczyć/ I nie chodzi tu bynajmniej o cierpienie, ale o dumne kroczenie przed siebie, bo przecież jesteśmy ludźmi. Powinniśmy podnosić swoją samoocenę. I nie chodzi tu o to, aby doprowadzić siebie do egoizmu, lub, aby być zbyt skromnym. Należy znaleźć coś pośrodku, taki złoty środek. Czyli, wiem, że mogę to zrobić, ale nie wywyższam się. Wielu ludzi dziś nienawidzi siebie. Choć się do tego nie przyznajemy. Ale na pierwszy rzut oka widać, kto gryzie się ze sobą. Czasem dzieje się tak, gdyż zamiast uwierzyć w siebie i własne siły, wciąż porównujemy się do kogoś. Należy zmienić też swoje negatywne myślenie i zły stosunek do siebie. Musimy nauczyć się akceptować swoje wady i umieć dostrzegać zalety. Wtedy świat nabierze barw. Każdy z nas ma zupełnie inną reakcję na stres. Dla niektórych jest to ogromne wyzwanie, dla innych najstraszniejsza rzecz. Niektórzy zaś w obliczu stresu stają się kłębkiem nerwów. Dla jednych ludzi inne sytuacje będą stresujące. Decyduje o tym sposób, w jaki spostrzegasz siebie i całe otoczenie. Czasem warto jest wyrwać się na chwilę z rzeczywistości, aby móc uwolnić się od stresu. Należy również uwolnić się od negatywnych myśli i emocji. Niektórzy z nas mają pasywną osobowość. Takie osoby powinny umieć walczyć o swoje, pokazywać emocje, wyrażać uczucia. Są tacy ludzie, którzy wolą być bierni i siedzieć gdzieś w kącie. Takim osobom łatwo przychodzi stres. W najważniejszych momentach postanawiają milczeć, ale wszystkie złe emocje się w nich kumulują. Potem wybuchają z powodu frustracji i gniewu. A to często nasza postawa jest powodem stresu. Dlatego, aby mniej się stresować musimy zmienić swoją postawę i nastawienie do życia. Powinniśmy też zwracać się do ludzi z szacunkiem, pytać o coś, co im się nie podobało, mówić o tym, nie kumulować emocji. Ludzie, którzy cierpią na nasilające się stany lękowe, powinni ograniczyć dodatkowo swój stres. Dlatego staraj się nie robić czynności, które są dla ciebie stresujące lub wywołują frustracje. Jeśli praca jest dla ciebie ogromnym stresem, to powinnaś z niej zrezygnować. Wiemy, że są ciężkie czasy. Ale ważniejsze jest zdrowie psychiczne. Powinnaś też wykonywać pewne ćwiczenia relaksacyjne. Pozwolą ci się odprężyć i dostrzec siebie. Pamiętaj o głębokich wdechach i wydechach przy tych ćwiczeniach. Ważne dla osób, które miewają skłonności do depresji jest picie środków uspokajających. Potrafią one ukoić napady lękowe i silnie uspokajają. Dowiedz się, jakie witaminy pozwolą ci wrócić do formy i sprawić, że życie stanie się radosne. Kiedy spotkają cię napady paniki, spocą ci się dłonie, serce zacznie mocniej bić, pamiętaj o głębokim oddychaniu. Podczas brania wdechu należy go wstrzymać na parę sekund. Również wydech powinien trwać długo. Skończ tak robić, gdy napad minie. Pamiętaj, że stres często wiąże się z depresją.