>

Witaminy z ryb

15Wbrew pozorom nawet te pływające zwierzątka są skarbnicą cennych witamin.Uważasz, że witaminy i mikroelementy to składniki zawarte jedynie w owocach i warzywach? Nic bardziej mylnego! Mięso, a zwłaszcza rybie, to również ich źródło! To właśnie ryby bowiem mają w sobie mnóstwo podstawowego budulca organizmu człowieka – białka, które w dodatku jest pełnowartościowe. Wiele witamin takich jak A, E czy D, a również B i tych z grupy PP, to także składnik rybich ciał. Podobnie jak fosfor czy potas. Jak zatem widać, jedząc ryby nie tylko zadbamy o właściwe funkcjonowanie oczu i układu kostnego, ale i odnowę komórek czy właściwy wzrost włosów i paznokci. Mało kto wie także, że ryby to dość duża ilość zawartego w nich jodu! A on z kolei odpowiada za właściwe funkcjonowanie naszej tarczycy. Aby zatem zadbać o niewystąpienie u nas chorób układu ruchu i woli z niedoboru jodu jedzmy ryby. Pamiętajmy, że powinny je spożywać przede wszystkim dzieci, u których dopiero kształtują się kości i do ich właściwego wzrostu potrzebny jest wapń, który nie tylko znajduje się w mleku, ale i właśnie rybach. Czy możemy się przejeść rybami? Z pewnością, ale czy wówczas nam zaszkodzą?Wielu z nas staje się jaroszami. Jednak zdecydowanie większa ilość osób preferuje dietę owowegetariańską, której podstawowym składnikiem są właśnie ryby i drób. Dlaczego? Bo są one niezwykle zdrowe, jednak zachodzą pewne wyjątki od tej reguły! Pierwszy z nich to fakt, ze najlepiej wszystkim smakujące ryby smażone, są bardzo ciężkostrawne, a zatem ich zjedzenie wieczorem nie byłoby wskazane. Kolejny aspekt to wszelkiego rodzaju choroby. Przy takich dolegliwościach jak nadciśnienie czy choroba wrzodowa należy zdecydowanie ograniczyć, a nawet wykluczyć ich spożywanie. Poza tym osoby uczulone na zawarte w rybach białko powinny również odstawić to mięso. Niewskazane jest także spożycie dużych ilości ryb takich jak tuńczyk przez kobiety w ciąży lub karmiące mamy. Żyje on bowiem aż czterdzieści lat, a w ciągu tego czasu gromadzi w swoim organizmie wiele szkodliwych substancji, które spożyte przez ciężarne mogą być tragiczne w skutkach. Dodatkowo uważajmy również na nasze maluchy, kontrolujmy jedzenie przez nie ryb, gdyż połknięcie ości zawartej w tym mięsie może powodować wiele uszkodzeń ich delikatnego przewodu pokarmowego.