>

Zdrowa dieta

56Wybór pożywienia jest istotny w zdrowym stylu życia. Nie należy mylić tego z ciągłą dietą odchudzającą, choć ma wiele wspólnego. Osoby chcące prowadzić zdrowy styl życia muszą posiąść pewna wiedzę o mikro i makro elementach potrzebnych organizmowi ludzkiemu, w jakich produktach je znaleźć i jaka ilość jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania. Nie można popadać w skrajność, wyliczając kalorie, witaminy i inne substancje potrzebne w dziennej dawce i tego ściśle się trzymać. Zamiast zdrowego stylu stworzy się styl katorżniczy, wręcz ascetyczny. Wystarczy w zupełności wiedza ogólna, co może zaszkodzić człowiekowi, co na pewno zaszkodzi a co jest szkodliwe dopiero w dużych ilościach. Omijając szerokim łukiem żywność naszpikowana konserwantami, zapuszkowaną, stworzymy swój indywidualny jadłospis. Szybko się przekonamy, że zupy z naturalnych składników są o niebo lepsze niż te z proszku, a ciasto domowej roboty piękniej pachnie. Podziwiam osoby konsekwentnie prowadzące zdrowy styl życia. Rano zamiast kuka smolistej i turbo nuklearnej cieczy na przebudzenie, wkładają trampki i dresy i ruszają do parku, lasu, na polne ścieżki by pobiegać. Inni ćwiczą na balkonach, w pokojach. Potem prysznic i królewskie śniadanie. Twierdzą, że tylko taki początek dnia daje im energie do zmagania się z codziennością. Dopiero później -praca. Trzeba mieć samozaparcie lub czuć na sobie dobroczynne działanie takiego stylu. Takie osoby trudno zastać leżące bez celu na kanapie, patrzące bezmyślnie w telewizor. Ruch jest obecny w ich życiu p;rzez cały dzień. Patrząc na osoby, które standardowo zaczynają dzień, wybiegając wiecznie spóźnieni, bez śniadania do pracy, do szkoły, na uczelnię widzę, jak po kilku godzinach nie mają już tej energii. Sięgają po kolejny kubek z kawą by się pobudzić, po papierosa, byle tylko wykrzesać jeszcze trochę energii. Po pracy obiad, kanapa i …..młyn od nowa. Zahartowany organizm nie choruje. Przeziębienia, grypy, zapalenie oskrzeli, anginy tak powszechne w miesiącach jesiennych i na początku wiosny u osób prowadzących zdrowy styl życia są rzadkością. Organizm jest odporny na bakterie i wirusy, albo jeśli doszło do zarażenia to stosunkowo szybko sobie daje z nim radę. Czas trwania choroby u osób żyjących aktywnie i zdrowo się odżywiających jest znacznie krótszy. Nie potrzebują zwykle antybiotykoterapii, tak niszczącej organizm swoimi objawami ubocznymi. Jak już wspomniałam ruch fizyczny plus zdrowa dieta zapobiegają chorobom układu krwionośnego, sercu w szczególności. Poziom złego cholesterolu jest niższy niż u ludzi prowadzących „standardowy” styl życia. Stres, tak dokuczliwy w dzisiejszych czasach, powodujący szereg schorzeń psychosomatycznych, w tym groźny zawał serca, jest rozładowywany dzięki aktywności fizycznej. Osoby z astmą błędnie obawiają się ruchu fizycznego w obawie przed atakiem duszności, tymczasem układ oddechowy zyskuje odrobinie sportu.