>

Kategoria Psychologia i psychiatria

Problemy natury psychologicznej

48Uzależnienie te jest właściwie zauważalne w każdym zakątku naszego świata . Niestety uzależnienie te jest najczęstszą przyczyną zgonów osób uzależnionych , oraz bardzo łatwo przez narkomanie można się zarazić bardzo niebezpiecznymi chorobami takimi jak na przykład HIV i AIDS . Narkowami to ludzie którzy dla narkotyków zrobią wszystko aby tylko nie być na głodzie narkotykowym , osoby takie często są agresywne dla społeczeństwa , a leczenie tego uzależnienia jest długotrwałe i dla niektórych niewyobrażalnie trudne . Na szczęście od początku istnienia narkotyków i użytkowania ich przez człowieka , tak długo istnieją ośrodki które mają na celu pomóc ludziom uzależnionym lecz jest to bardzo trudne z tego powodu że rzadko osoba z nałogiem sama zgłasza się na leczenie pod każdą postacią . Tak więc narkomania jest bardzo niebezpiecznym nałogiem która prowadzi do samo destrukcji człowieka i zepchnięcie go na margines społeczny a do tego ciężko wyjść z tego nałogu .Narkotyk Ten jest bardzo popularny wśród młodych ludzi . Naukowcy co do niego są jednak sprzeczni dlatego bo niektóre badania dowodzą że narkotyk ten jest mniej niebezpieczny od na przykład papierosów , lecz marihuana w Polsce jest zakazana . Nie wszyscy są tego samego zdania co do tego narkotyku , według wielu silnie on uzależnia psychicznie oraz powoduje on zaburzenia w mózgu . Jednak w niektórych krajach europejskich narkotyk ten jest w pełni zalegalizowany i to właśnie dlatego wzbudza on wiele kontrowersji . Mimo wszystko każda używka jest niebezpieczna dla życia człowieka i nie powinna być w użyciu , lecz marihuana to dość ciekawy narkotyk i mówi się o nim praktycznie wszędzie i w mediach i między sobą . Mimo wszystko należy on do narkotyków a osoby palące marihuanę są nazywani narkomanami i . Co ciekawe narkotyku tego nie da się przedawkować , co oczywiście jest dobrą stroną tej używki i bardzo interesującym faktem zarówno dla naukowców jak i dla społeczeństwa . Człowiek w dzisiejszych czasach jest bardzo narażony na chorobą zwaną depresją . Osoby takie nie mają chęci do życia , coś cały czas ich trapi i tak dalej . Depresja jest jednym z głównych czynników uzależnień oznacza to że osoby takie często szukają spokoju w na przykład alkoholu , co może spowodować alkoholizm . Depresja jest więc bardzo niebezpiecznym czynnikiem uzależnienia się lecz na szczęście gdyż jest to jeden z głównym problemów dzisiejszego społeczeństwa , o depresji się mówi a co najważniejsze leczy się ją kiedy tylko się da . Osoby z depresja przede wszystkim nie powinny zostawać same , cały czas powinny mieć wsparcie u rodziny bądź też u osób im najbliższych . Głównym czynnikiem powstawania tej choroby jest umysł i to głównie o niego trzeba dbać . Tak więc uzależnienie często ma podłoże psychiczne , któremu sprzyja wiele czynników , jednym z nich jest depresja , i to dlatego trzeba walczyć z tą chorobą która jest bardzo niebezpieczna .

Problemy psychiczne

34Miastem hazardu jest oczywiście Las Vegas. Można tam zagrać między innymi w ruletkę, pokera, kości i maszynę. Ale hazard istnieje wszędzie tam, gdzie istnieje żądza posiadania pieniędzy. Ale czy jest to niebezpieczne? Wszystkie te gry zostały stworzone przecież z myślą o człowieku i świetnej zabawie. Jest to przecież rodzaj rozrywki. Niektórzy ludzie oczywiście umieją grać z umiarem, inni natomiast często przekraczają swoje granice. Psychologowie od dawna się tym interesują i okazuje się, że takie gry hazardowe oddziałują silnie na psychikę człowieka. Zdarzają się silniejsi, ale większość z graczy to słabe osoby. Hazard jest nałogiem, w który człowiek wchodzi bardzo powoli, ale w końcu swego stadium przynosi tragiczne skutki. Często nawet terapia nie pozwala ludziom wyjść z tego nałogu. Ludzie ciągle o tym myślą i chcą grać. Wpaść w ten nałóg można bardzo szybko. Niektóre osoby nawet nie zauważają, kiedy stają się nałogowcami. Często w drodze rewanżu za przegraną grę, sprzedają swój dom, a nawet dom, aby tylko zdobyć pieniądze i wygrać. Ale to jest poważny błąd, w którym posunęli się za daleko. Praktycznie każdy z nas doznała kiedyś tego w życiu, choć nie zdaje sobie z tego sprawy. Jest to zjawisko, którym psychologowie zajmują się od niedawna. Jak wiadomo sen jest nam potrzebny, abyśmy mogli cieszyć się zdrowiem fizycznym i świetną kondycją. Odpoczynek jest nam potrzebny, choć ta natura nie jest do końca wyjaśniona – natura snu. Tak naprawdę jednak jakość naszego snu zależy od stanu przed zaśnięciem. To zależy od tego, a jaką myślą zaśniemy. Czasem tuż przed snem myślimy o swoich problemach lub wydarzeniach minionego dnia. Czasem martwimy się o naszą przyszłość. I być może tego nie czujemy, ale może nas spotykać tuż przed zaśnięciem porażenie przysenne. Objawia się to skurczem mięśni, lub raczej ich porażeniem. Jest to związane z funkcjonowaniem naszego mózgu. Napięcie mięśni powstaje poprzez wysyłanie impulsów z mózgu. Często podczas takiego stanu nie możemy mówić, ruszać powiekami, ani zrobić jakiegokolwiek ruchu. Słyszy się zazwyczaj dziwne dźwięki w uszach jak np. dudnienie, czy piszczenie. Czujemy, jakbyśmy bezwładnie spadali, jakby nasze ciało skręcało się. Czuje się, jakby coś przygniatało klatkę piersiową, przez co pojawiają się problemy z oddychaniem.

Co siedzi nam w głowie

31Tak naprawdę od dziecka znamy osobę, która ma wysokie poczucie własnej wartości. Potrafi ona dostrzegać problemy innych, jest osobą o wysokim autorytecie, ale również nigdy się nie załamuje i zawsze wierzy w swoje przekonania. Tą osobą jest Jezus. Jezus pokazał nam drogę, jaką powinniśmy kroczyć/ I nie chodzi tu bynajmniej o cierpienie, ale o dumne kroczenie przed siebie, bo przecież jesteśmy ludźmi. Powinniśmy podnosić swoją samoocenę. I nie chodzi tu o to, aby doprowadzić siebie do egoizmu, lub, aby być zbyt skromnym. Należy znaleźć coś pośrodku, taki złoty środek. Czyli, wiem, że mogę to zrobić, ale nie wywyższam się. Wielu ludzi dziś nienawidzi siebie. Choć się do tego nie przyznajemy. Ale na pierwszy rzut oka widać, kto gryzie się ze sobą. Czasem dzieje się tak, gdyż zamiast uwierzyć w siebie i własne siły, wciąż porównujemy się do kogoś. Należy zmienić też swoje negatywne myślenie i zły stosunek do siebie. Musimy nauczyć się akceptować swoje wady i umieć dostrzegać zalety. Wtedy świat nabierze barw. Każdy z nas ma zupełnie inną reakcję na stres. Dla niektórych jest to ogromne wyzwanie, dla innych najstraszniejsza rzecz. Niektórzy zaś w obliczu stresu stają się kłębkiem nerwów. Dla jednych ludzi inne sytuacje będą stresujące. Decyduje o tym sposób, w jaki spostrzegasz siebie i całe otoczenie. Czasem warto jest wyrwać się na chwilę z rzeczywistości, aby móc uwolnić się od stresu. Należy również uwolnić się od negatywnych myśli i emocji. Niektórzy z nas mają pasywną osobowość. Takie osoby powinny umieć walczyć o swoje, pokazywać emocje, wyrażać uczucia. Są tacy ludzie, którzy wolą być bierni i siedzieć gdzieś w kącie. Takim osobom łatwo przychodzi stres. W najważniejszych momentach postanawiają milczeć, ale wszystkie złe emocje się w nich kumulują. Potem wybuchają z powodu frustracji i gniewu. A to często nasza postawa jest powodem stresu. Dlatego, aby mniej się stresować musimy zmienić swoją postawę i nastawienie do życia. Powinniśmy też zwracać się do ludzi z szacunkiem, pytać o coś, co im się nie podobało, mówić o tym, nie kumulować emocji. Ludzie, którzy cierpią na nasilające się stany lękowe, powinni ograniczyć dodatkowo swój stres. Dlatego staraj się nie robić czynności, które są dla ciebie stresujące lub wywołują frustracje. Jeśli praca jest dla ciebie ogromnym stresem, to powinnaś z niej zrezygnować. Wiemy, że są ciężkie czasy. Ale ważniejsze jest zdrowie psychiczne. Powinnaś też wykonywać pewne ćwiczenia relaksacyjne. Pozwolą ci się odprężyć i dostrzec siebie. Pamiętaj o głębokich wdechach i wydechach przy tych ćwiczeniach. Ważne dla osób, które miewają skłonności do depresji jest picie środków uspokajających. Potrafią one ukoić napady lękowe i silnie uspokajają. Dowiedz się, jakie witaminy pozwolą ci wrócić do formy i sprawić, że życie stanie się radosne. Kiedy spotkają cię napady paniki, spocą ci się dłonie, serce zacznie mocniej bić, pamiętaj o głębokim oddychaniu. Podczas brania wdechu należy go wstrzymać na parę sekund. Również wydech powinien trwać długo. Skończ tak robić, gdy napad minie. Pamiętaj, że stres często wiąże się z depresją.

Fototerapia depresji

9Gdy brakuje promieni słonecznych trzeba je zastąpić.Najłatwiejszym sposobem na powrót dobrego nastroju jest dostarczenie organizmowi dostatecznej ilości światła. Wystarczy zwiększyć liczbę żarówek w pomieszczeniu lub wymianę ich na mocniejsze. Do normalnego funkcjonowania niektórym już dawka 500 luksów – tyle emituje zwykłą lampka. Są osoby, którym potrzebna jest pięć razy większa ilość. Bardziej skutecznym rozwiązaniem może okazać się specjalna lampa do fototerapii. Taka, którą można mieć w domu, emituje światło o mocy od 2,5 do 5000 luksów. W odróżnieniu od lamp solaryjnych nie emituje szkodliwego ultrafioletu. Lampę można kupić w sklepach ze sprzętem medycznym oraz w niektórych supermarketach. Ceny kształtują się w przedziale 650 – 950 złotych. Korzystanie z takich lamp jest całkowicie bezpieczne. Ze względu na brak promieni UV podczas naświetlania nie są konieczne kremy z filtrem ani okulary ochronne. Należy jednak pamiętać, że jeśli to nie brak światła spowodował spadek nastroju, kuracja lampą niewiele pomoże. Za depresje sezonową mogą być odpowiedzialne geny. Siatkówka oka wykazuje wtedy mniejszą wrażliwość na światło. Ta słabsza reakcja powoduje mniejszy przekaz impulsów nerwowych pobudzających do życia. W tym przypadku najskuteczniejszą metodą na pozbycie się chandry jest fototerapia pod okiem lekarza. Na kurację składa się kilka do kilkunastu codziennych sesji naświetlających. Wykorzystywana do tego lampa ma natężenie od 5 do 10 tysięcy luksów. Jedna sesja trwa od 30 minut do 2 godzin. Już pierwsza z nich przynosi rezultaty. Z fototerapii można skorzystać bezpłatnie. Trzeba zgłosić się do swojego lekarza pierwszego kontaktu po skierowanie do poradni psychiatrycznej. Psychiatra ustali, jaka ilość seansów będzie potrzebna oraz wskaże odpowiednią placówkę. Grunt to nie popadać w rutynę i nie dać się złemu nastrojowi.Depresja sezonowa ustępuje z nadejściem wiosny. Aby do tego czasu nie dać się złemu nastrojowi trzeba żyć w zgodzie z rytmem biologicznym, zwracać uwagę na potrzeby organizmu. Bardzo ważna jest aktywność fizyczna. Dzięki niej organizm obroni się przed typowymi jesiennymi infekcjami oraz zachowa dobry nastrój niezależnie od pory dnia. Wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie ednorfiny – hormonu poprawiającego samopoczucie. Każdy słoneczny dzień należy wykorzystać na spacer bez okularów słonecznych, aby jak najwięcej światła dotarło do oczu. Konieczna jest odrobina czasu na relaks oraz dieta dostosowana do pory roku. W czasie jesiennej chandry warto zastanowić się nad tym, co się dzieje w życiu. Być może to konkretne sytuacje są powodem złego nastroju. Może są to problemy w pracy, napięte stosunki z bliskimi, samotność. Warto zastanowić się nad tym, co można zmienić w życiu. Pod wpływem chandry na pewno nie podejmie się żadnych konkretnych decyzji, ale można ułożyć sobie plan na wiosnę. Fantazjowanie o przyszłości przybliża cele, czyni je bardziej namacalnymi. Chandra szybciej minie przy wyczekiwaniu na jakieś upragnione, miłe wydarzenie. Ważna jest tez wiara, że marzenia i plany rzeczywiście się spełnią.